
Що відчуває підліток у 16 і чому йому так складно обирати майбутнє? Пояснює психотерапевт і лектор Української академії лідерства Володимир Чупрін.
Володимир Чупрін - гештальт-терапевт і член Української Спілки Психотерапевтів. Викладач курсу «Емоційний інтелект» у Львівській школі керівників бізнесу. Навчався на освітніх проєктах Англії й Італії. Дипломований педагог з понад 10-річним досвідом.
Період підліткового віку з біологічної точки зору особливий “гормональною революцією”, бо нерівномірно розвиваються частини мозку. Зокрема, формується префронтальна кора – це та частина мозку, яка відповідає за усвідомлення та розуміння емоцій, почуттів і переживань, прогнозування і побудову причинно-наслідкових зв'язків. Також розвивається і та частина кори, яка відповідає за усвідомлення і контроль емоцій, тому підліток може емоційно “спалахувати” і не розуміти причин цьому. І в цей час, коли підліток переживає такий складний період, суспільство та батьки наполегливо очікують, що підліток вже має знати, чим хоче займатися — і, бажано, щоб це була справа на все життя. Звідси зʼявляється напруга, розгубленість, нерозуміння, як впоратися з цим станом.
Окрім цього тиску, додається і динамічність світу, швидкі зміни: та професія, яка актуальна зараз, може стати не на часі через 5 років. Навіть не всі дорослі можуть спрогнозувати, що і як буде: від курсу долара до складних геополітичних процесів. Тому вибір майбутнього у підлітка часто повʼязаний не так зі знанням “що я відчуваю та що мені подобається” (бо дитина об’єктивно ще не має достатньо життєвого досвіду, щоб це зрозуміти), як з потребою звільнитися від тиску, прийнявши рішення (плюс, щоб не втратити час та можливості).
Згідно з останніми класифікаціями, пізній підлітковий період завершується у 21-23 роки. Одним із найбільш відомих досліджень на цю тему є "Розвиток компетентності у прийнятті рішень: докази з досліджень дітей та підлітків", що було проведене на базі Національного інституту здоров'я США та Університету Пенсильванії.
Звісно, це не означає, що задувши свічки на своє 24-ліття, останній нейрон у мозку стає на своє місце. Це індивідуальний процес, який залежить від кількості та якості підтримки, теплого емоційного контакту з людьми поруч, невпинного емоційного розвитку.
Формаційна програма Української академії лідерства допомогає підліткам розкрити свої вподобання та здобути власний практичний досвід у різних сферах, щоб відповідально обирати майбутнє. Наші ментори підтримують студентів у здобутті й аналізі різного досвіду, щоб кожен студент знайшов те, що близьке йому.
Дізнавайтеся більше про вступ на 2023-2024 навчальний рік – https://ual.ua/ua/parents.
Схожі статті
Бажаєш приєднатися
до Академії?
- Заповнюй онлайн-анкету
- Проходь відбір
- Підписуй договір
- Заселяйся до кампусу